Ontdek hier wat CRM-software onderscheidt voor de horeca en op welke gebieden restaurateurs profiteren van hun gebruik. 

We bevinden ons in het tijdperk van digitale transformatie. Steeds meer bedrijven digitaliseren hun eigen processen. Dit geldt ook voor restaurateurs. Een belangrijk gebied van digitalisering hierbij is de relatie tussen klanten en bedrijven. 

Wat is Customer Relationship Management? 

Klantrelatiebeheer omvat de consistente focus van een bedrijf op zijn eigen klanten. Dit is ook het systematische ontwerp van alle klantrelatieprocessen. CRM-software stelt bedrijven in staat om al deze processen digitaal in kaart te brengen. Het CRM-systeem fungeert ook als een centrale database voor alle klantinformatie. 

Digitale bestanden kunnen bijvoorbeeld voor elke individuele klant worden gemaakt. Binnen dit bestand wordt vervolgens de volledige contactgeschiedenis tussen klanten en bedrijven vermeld, zodat medewerkers altijd bijblijven. 

Voordelen van CRM-software 

Bedrijven profiteren van het gebruik van CRM-software op verschillende niveaus. Op administratief niveau ondersteunt CRM-software bedrijven in de hectiek van dag tot dag. Automatisering wordt vooral gebruiktom de administratieve lasten voor het personeel te verminderen. Dit zal dus extra capaciteit bieden om effectievere taken op zich te nemen. 

De gegevens verkregen uit de operationele business worden geëvalueerd in analytische CRM.  Op deze manier kunnen zinvolle analyses worden gemaakt van het gedrag of de voorkeuren van uw eigen klanten. Op deze manier kunnen bedrijven specifieker inspelen op de behoeften van hun eigen klanten. 

Op samenwerkingsniveau helpt CRM-software bedrijven om samen te werken tussen afdelingen. Omdat alle medewerkers met dezelfde juiste data in dezelfde database werken, worden misverstanden en mediabruggen voorkomen. 

Op communicatief niveau vormt CRM-software een elementaire interface met de klant, waardoor een wederzijdse uitwisseling mogelijk wordt gemaakt. 

Hoe vind ik de juiste CRM-software? 

Op deze manier kunnen bedrijven profiteren door geschikte CRM-software op verschillende gebieden te gebruiken. Dit is echter alleen mogelijk als de software ook is ontworpen voor gebruik in het betreffende bedrijf. 

Hierbij spelen verschillende factoren een rol. De vereisten voor de functionaliteit van CRM-software verschillen bijvoorbeeld van bedrijf tot bedrijf. Aan de softwarekant worden de functies van een bepaalde business unit meestal toegewezen aan een module. De belangrijkste en meest voorkomende modules van een CRM-systeem zijn:

  • Sales 
  • Marketing 
  • Klantenservice 
  • Rapportages
  • Workflows

Niet elk bedrijf profiteert echter noodzakelijkerwijs van het gebruik van al deze modules. Factoren zoals de grootte van het bedrijf of de eigen brancheaffiliatie beïnvloeden het vereistenprofiel voor CRM-software. Tot overmaat van ramp is de CRM-markt zeer divers en gedifferentieerd. Het aanbod is dus dienovereenkomstig groot. 

Het is voor veel bedrijven dan ook niet eenvoudig om meteen een geschikt systeem te identificeren. In feite is de overhead in verband met de selectie een potentieel nadeel van een CRM-systeem. Toch is het werk de moeite waard. Als er een geschikt systeem wordt gevonden, kan dit een aanzienlijke toegevoegde waarde voor het bedrijf betekenen. 

Hoe een geschikt CRM-systeem voor de horeca eruit moet zien, wordt hieronder nader bekeken. 

De juiste CRM software voor de horeca 

Als belangrijk onderdeel van de horeca houdt de gastronomie zich bezig met de gastvrijheid van gasten. Moderne gastronomie gaat verder dan alleen het vervullen van basisbehoeften van honger en dorst. Integendeel, het streeft ernaar om te voldoen aan de culturele behoefte aan ervaring en communicatie. 

In tijden van groeiende en veranderende klantverwachtingen wordt het daarom steeds belangrijker voor restaurateurs om actief met hun eigen klanten in contact te komen. CRM krijgt daarmee een hoge prioriteit in de horeca. 

Waarom hebben restaurateurs CRM-software nodig? 

Het dagelijks leven van restaurateurs is vaak erg hectisch. In de meeste gevallen is er nauwelijks tijd voor activiteiten buiten de keuken en het restaurant. Toch zijn er administratieve basisactiviteiten die deel uitmaken van de dagelijkse gang van zaken voor allerlei soorten bedrijven. Deze mogen in de horeca niet onder de tafel vallen. Geschikte bedrijfssoftware kan deze situatie verhelpen. 

Als gasten en klanten in het systeem worden genoteerd, kunnen ze op een later moment worden benaderd door meer gerichte marketingmaatregelen. Door gerichte kortingsacties is het dus mogelijk om eenmalige klanten om te zetten in vaste gasten. Personalisatie en individualisering spelen een steeds belangrijkere rol in alle sectoren. Door gebruik te maken van een adequaat CRM-systeem vinden restaurateurs het makkelijker om aan deze trend te voldoen. 

Het gebruik van een centraal systeem helpt ook bij het beheer van reserveringen. Dit zorgt ervoor dat aanvragen niet verloren gaan in het postvak van een individuele werknemer. Ook bij afwezigheid van een collega kunnen andere medewerkers alle binnenkomende aanvragen via het centrale platform verwerken. 

De voordelen van CRM software voor de horeca 

Het gebruik van een centrale CRM-software brengt tal van voordelen met zich mee. Op deze manier profiteren bedrijven in verschillende industrieën van het gebruik van een holistisch systeem voor de afhandeling van alle klantrelatieprocessen. 

Het is belangrijk dat de eisen van bedrijf tot bedrijf verschillen. Een belangrijke factor hierbij is de brancheaffiliatie van het betreffende bedrijf. 

Zelfs restaurateurs kunnen een voordeel behalen dat niet mag worden onderschat door een geschikt systeem te gebruiken. Restaurateurs hebben meestal weinig tijd voor langdurig kantoorwerk in het hectische dagelijkse werk. Bedrijfssoftware helpt hen om de nodige administratieve activiteiten op de meest tijdsefficiënte manier uit te voeren. Dit geeft hen extra reservecapaciteit om zich te concentreren op hun kernactiviteiten. Uiteindelijk komt dit niet alleen de restaurateurs zelf ten goede, maar ook de klanten.