Ben je op dieet en wil je koolhydraatrijk eten vermijden, maar ben je toch een enorme fan van sushi? Probeer dan koolhydraatarme sushi! Tegenwoordig zijn er veel vervangers van rijst die veel minder koolhydraten bevatten. Lees onze tips en probeer zelf eens koolhydraatarme sushi te maken!

Kies een rijstvervanger

Kies een vervanger voor de reguliere, plakkende sushirijst, bijvoorbeeld quinoa, bloemkool- of broccolirijst. Deze rijst moet je vervolgens nog wel plakkerig maken, anders valt je sushi zo weer uit elkaar. Je kunt de van zichzelf niet-plakkende rijssoorten plakkend maken door het te mengen met een huttenkaas en een sausje. Wij hebben huttenkaas, mierikswortel en vissaus gebruikt en dat werkt goed! Nadat je de rijst met de rest van de ingrediënten hebt gemengd, roer je het goed door elkaar. Je zal zien dat de rijstkorrels steeds beter aan elkaar blijven plakken. Na een tijdje roeren heb je dus je eigen, koolhydraatarme sushirijst gemaakt!

Overige ingrediënten kiezen

Als je de plakrijst hebt gemaakt verzamel je de overige ingrediënten voor je sushi. Koop een vel nori bij de supermarkt en kies bijvoorbeeld voor komkommer met avocado en zalm voor een gezonde variant of tonijn voor een eiwitrijke sushi. Vergeet niet om een sushimatje te kopen waarmee je de sushi gemakkelijk en snel rolt. Als je de sushi hebt opgerold maak je het norivel aan beide uiteinden een beetje vochtig, zodat het goed aan elkaar hecht. Even in stukjes snijden en het genieten kan beginnen. Serveer de sushi met wasabi en sojasaus voor een ultieme beleving.

Koolhydraatarm eten in een sushirestaurant

Gezond eten vindt men steeds belangrijker, daarom bieden veel sushirestaurants naast reguliere sushi ook gezondere varianten. Bezoek eens een all you can eat restaurant bij jou in de buurt en ervaar zelf hoe lekker koolhydraatarme sushi is!

Naast de sushi raden we ook aan om op andere etenswaren te letten die veel koolhydraten bevatten. Hierbij kun je denken aan pasta, bladerdeeg, marinades, dressings en sausjes. Vermijd deze ingrediënten en kies bijvoorbeeld voor olijfolie in plaats van dressing en eet extra groenten in plaats van pasta of bladerdeeg.